Slova se ujal Španěl, Lavier Ferlando (35 let, Ředitel FCB Escola (škola), který svou postavou a tváří připomínal Fabregase. Vykládal o chodu tohoto nejúspěšnějšího klubu na světě, kterému se povedlo vyhrát v minulém roce šest titulů. Opřel se o dlouholetou tradici na domácím stadiónu (107 let). Prezentoval umístění na Zlatém míči pro nejlepšího fotbalistu Evropy.
V úvodu nám rozdělil klub na tři části:
1) Struktura FCB:
fotbalový manažer, manažer prvního týmu, skauti prvního týmu (5 skautů),
zaměstnanci prvního týmu (7 lidí) a Juniorský tým (4 lidi)
2) Rozdělení jednotlivých týmů: 1. Tým FCB, Juvenil A U19, Juvenil B U18,
Cadet A U17, Cadet B U16, Infantil A U14, Infantil B U13, Alevi A U12, Alevi B
U11, Benjam A U10, Benjam B U9, PreBenjami A U8. S nábory začínají u kategorie
U8. Upozornil, že se také potýkají s konkurencí v podobě ostatních sportů,
protože Barcelona není jen fotbal, ale také basketbal, házená, plavání,
atletika, tenis a další méně známe sporty.
3) Marketink a ekonomika: manažer, technický ředitel, koordinátoři (6
lidí), asistent, trenéři (16 lidí), asistenti (7 lidí) a fyzioterapeut.
Prioritou FCB Escola jsou: úkoly, hodnoty a vize. Škola FCB zahrnuje
jak základní, tak střední vzdělání. Pracuje se zde na sportovní stránce,
psychické a emocionální stránce hráče, využití volného času a formování
osobnosti. Nezapomněl dodat, že pokud nemá jedinec dobrý prospěch, tak netrénuje
a nehraje do té doby, dokud si prospěch nezlepší.
Výchova velkých hráčů jakými jsou Puyol a Messi
Upozorňuje na
1) Dovednosti: základní (hraní s míčem, kontrola přihrávek, vedení míče,
střelba), pokročilé (defenzivní dovednosti, hra, křížení, střelba)
2) Taktické komponenty: přistupování, bránění, přebírání a video rozbor.
Prezentoval nám ukázku ročního plánu, který se každý měsíc zaměřuje na určité
hrací dovednosti s taktickými úkoly.
Příklad: říjen - dovednosti (hraní s míčem), taktika (hrací systém), leden -
dovednosti (defensivní dovednosti), taktika (defensiva), listopad - dovednosti
(kontrola přihrávek), taktika (napadání). Při dlouhodobém procesu výběru
vhodných hráčů pro první tým hledají a testují na hráčích dovednosti, talent a
charakter hráče.
„Chceme mít styl, který vždy uplatníme při hře. To vyžaduje, abychom se snažili
udržet míč co nejdéle na našich kopačkách a hráli ofensivní fotbal. Výsledkem
naší hry bude efektivita,“ ukazuje taktické rozestavení U8. Brankář, tři
obránci, dva záložníci a jeden útočník (1-3-2-1). Útočníka doplňují krajní
obránci. „Chceme po hráčích, aby měli časoprostorovou orientaci na hřišti,
nacházeli odpovědi na taktické řešení, hráli v tlaku a v maximální intenzitě,
uměli číst hru a hráli Fair-Play.“ Snažil se nám ukázat jednoduchost přechodu od
7-mi členného systému k 11-ti člennému systému 1-4-3-3. Krajní obránci se učí
útočit od přípravek. Při přechodu na velké hřiště je pro obránce snazší navázat
na útočení po krajích hřiště, kdy se rozestavení mění na 1-3-4-3. Filozofie
herního systému má začátek u přípravek.
V roce 2008/2009 u hráčů okresního výběru ČB U12 jsme s bratrem (Pavlem)
praktikovali stejné rozestavení 1-4-3-3 (1-3-4-3) a naším výsledkem bylo skóre
36:4. Při aplikování u divizních hráčů Dynama U12 jsem byl po třech mistrovských
utkání upozorněn, že náš klub má filozofii 1-4-4-2. Je jen otázkou proč neučit
mladé hráče útočení, když se defenzivním úkolům mohou naučit v průběhu
dorostového věku. SK Slavii Praha jsme porazili v lize mladších žáků (2009/2010)
s rozestavením 1-3-4-3 a ještě kluci předvedli líbivý fotbal.
Tréninková jednotka probíhala s hráči ve věku od U8 do U12. Začali s přihrávkami
na vzdálenost 5m s dvěma doteky. Druhým cvičením bylo vedení míče ve vytyčeném
prostoru, kdy se snaží hráč bez míče odebrat míč. Třetí ukázka spočívala v
házení míče vzduchem, o zem a přihrávkou po zemi, kdy hráli 3x1. Cílem bylo
najít volný prostor na vymezeném hřišti za určitý čas. Posledním cvičením byla
hra 2x1, 2x2, 3x2 na čtyři branky.
PreBenjami U8 trénují dvakrát týdně a o víkendu hrají zápas. Je zde 40 hráčů (3
brankáři), 3 trenéři, 2 asistenti, 4 pomocníci (doktor, fyzioterapeut, vedoucí
mužstva a pomocný trenér). Každá tréninková jednotka zahrnuje tři hry (v úvodní,
hlavní i závěrečné části). Utkání se natáčí, po zápase se vyhodnotí chyby,
upozorní se a video končí vydařenými momenty. Rodiče nedebatují s trenéry.
Trenérům se říká „football teacher“. Jde o zaměstnance klubu, kteří odvádějí
maximum své práce.
Trenér musí splňovat tyto kritéria:
1) mladý s dlouholetou profesionální a osobnostní zkušeností
2) zkušenosti s učením
3) pedagogický titul a trenérská licence UEFA/FIFA
4) znalosti a respektování ochrany a bezpečnosti dětí.
Trenéři učí na FCBEscola a odpoledne trénují. Jejich den končí vyhodnocením tréninku a vypracováním tréninkové jednotky na další den. Pracují s programem, který je k dispozici pro všechny trenéry a osoby z vedení klubu.