Ve čtvrtek v podvečer 28. ledna jsem byl pozván panem Lavičkou na seminář FC Barcelona. Zaštiťovala to Fotbalová federace Austrálie. Úvodní slovo měl šéf z oddělení pro rozvoj mládeže. Mluvil o celosvětové problematice mládeže, ale především by chtěl ucelit systematičnost australské výchovy mládeže. Semináře se zúčastnili rodiče dětí, kteří budou provádět ukázku po prezentaci FCB a trenéři různých klubů z Nového Jižního Welsu. Vše probíhalo na hlavním stadiónu Sydney FC.

Slova se ujal Španěl, Lavier Ferlando (35 let, Ředitel FCB Escola (škola), který svou postavou a tváří připomínal Fabregase. Vykládal o chodu tohoto nejúspěšnějšího klubu na světě, kterému se povedlo vyhrát v minulém roce šest titulů. Opřel se o dlouholetou tradici na domácím stadiónu (107 let). Prezentoval umístění na Zlatém míči pro nejlepšího fotbalistu Evropy.

V úvodu nám rozdělil klub na tři části:
1) Struktura FCB: fotbalový manažer, manažer prvního týmu, skauti prvního týmu (5 skautů), zaměstnanci prvního týmu (7 lidí) a Juniorský tým (4 lidi)
2) Rozdělení jednotlivých týmů: 1. Tým FCB, Juvenil A U19, Juvenil B U18, Cadet A U17, Cadet B U16, Infantil A U14, Infantil B U13, Alevi A U12, Alevi B U11, Benjam A U10, Benjam B U9, PreBenjami A U8. S nábory začínají u kategorie U8. Upozornil, že se také potýkají s konkurencí v podobě ostatních sportů, protože Barcelona není jen fotbal, ale také basketbal, házená, plavání, atletika, tenis a další méně známe sporty.
3) Marketink a ekonomika: manažer, technický ředitel, koordinátoři (6 lidí), asistent, trenéři (16 lidí), asistenti (7 lidí) a fyzioterapeut.

Prioritou FCB Escola jsou: úkoly, hodnoty a vize. Škola FCB zahrnuje jak základní, tak střední vzdělání. Pracuje se zde na sportovní stránce, psychické a emocionální stránce hráče, využití volného času a formování osobnosti. Nezapomněl dodat, že pokud nemá jedinec dobrý prospěch, tak netrénuje a nehraje do té doby, dokud si prospěch nezlepší.

Výchova velkých hráčů jakými jsou Puyol a Messi
Upozorňuje na
1) Dovednosti: základní (hraní s míčem, kontrola přihrávek, vedení míče, střelba), pokročilé (defenzivní dovednosti, hra, křížení, střelba)
2) Taktické komponenty: přistupování, bránění, přebírání a video rozbor. Prezentoval nám ukázku ročního plánu, který se každý měsíc zaměřuje na určité hrací dovednosti s taktickými úkoly.
Příklad: říjen - dovednosti (hraní s míčem), taktika (hrací systém), leden - dovednosti (defensivní dovednosti), taktika (defensiva), listopad - dovednosti (kontrola přihrávek), taktika (napadání). Při dlouhodobém procesu výběru vhodných hráčů pro první tým hledají a testují na hráčích dovednosti, talent a charakter hráče.

„Chceme mít styl, který vždy uplatníme při hře. To vyžaduje, abychom se snažili udržet míč co nejdéle na našich kopačkách a hráli ofensivní fotbal. Výsledkem naší hry bude efektivita,“ ukazuje taktické rozestavení U8. Brankář, tři obránci, dva záložníci a jeden útočník (1-3-2-1). Útočníka doplňují krajní obránci. „Chceme po hráčích, aby měli časoprostorovou orientaci na hřišti, nacházeli odpovědi na taktické řešení, hráli v tlaku a v maximální intenzitě, uměli číst hru a hráli Fair-Play.“ Snažil se nám ukázat jednoduchost přechodu od 7-mi členného systému k 11-ti člennému systému 1-4-3-3. Krajní obránci se učí útočit od přípravek. Při přechodu na velké hřiště je pro obránce snazší navázat na útočení po krajích hřiště, kdy se rozestavení mění na 1-3-4-3. Filozofie herního systému má začátek u přípravek.

V roce 2008/2009 u hráčů okresního výběru ČB U12 jsme s bratrem (Pavlem) praktikovali stejné rozestavení 1-4-3-3 (1-3-4-3) a naším výsledkem bylo skóre 36:4. Při aplikování u divizních hráčů Dynama U12 jsem byl po třech mistrovských utkání upozorněn, že náš klub má filozofii 1-4-4-2. Je jen otázkou proč neučit mladé hráče útočení, když se defenzivním úkolům mohou naučit v průběhu dorostového věku. SK Slavii Praha jsme porazili v lize mladších žáků (2009/2010) s rozestavením 1-3-4-3 a ještě kluci předvedli líbivý fotbal.

Tréninková jednotka probíhala s hráči ve věku od U8 do U12. Začali s přihrávkami na vzdálenost 5m s dvěma doteky. Druhým cvičením bylo vedení míče ve vytyčeném prostoru, kdy se snaží hráč bez míče odebrat míč. Třetí ukázka spočívala v házení míče vzduchem, o zem a přihrávkou po zemi, kdy hráli 3x1. Cílem bylo najít volný prostor na vymezeném hřišti za určitý čas. Posledním cvičením byla hra 2x1, 2x2, 3x2 na čtyři branky.

PreBenjami U8 trénují dvakrát týdně a o víkendu hrají zápas. Je zde 40 hráčů (3 brankáři), 3 trenéři, 2 asistenti, 4 pomocníci (doktor, fyzioterapeut, vedoucí mužstva a pomocný trenér). Každá tréninková jednotka zahrnuje tři hry (v úvodní, hlavní i závěrečné části). Utkání se natáčí, po zápase se vyhodnotí chyby, upozorní se a video končí vydařenými momenty. Rodiče nedebatují s trenéry. Trenérům se říká „football teacher“. Jde o zaměstnance klubu, kteří odvádějí maximum své práce.

Trenér musí splňovat tyto kritéria:
1) mladý s dlouholetou profesionální a osobnostní zkušeností
2) zkušenosti s učením
3) pedagogický titul a trenérská licence UEFA/FIFA
4) znalosti a respektování ochrany a bezpečnosti dětí.

Trenéři učí na FCBEscola a odpoledne trénují. Jejich den končí vyhodnocením tréninku a vypracováním tréninkové jednotky na další den. Pracují s programem, který je k dispozici pro všechny trenéry a osoby z vedení klubu.